beyond the artifact

برای من همین کافیست اگر روزی بدین خط و بدین دفتر نظر دوزی بخندی و به دل گویی کجایی یار دیروزی...

beyond the artifact

برای من همین کافیست اگر روزی بدین خط و بدین دفتر نظر دوزی بخندی و به دل گویی کجایی یار دیروزی...

دیوید لینچ

دیوید لینچ:  در رشته نقاشی در آکادمی هنر های زیبا در فیلادلفیا تحصیل کرد ولی در ابتدا به فیلم سازی کوتاه گرایش داشت. نخستین فیلم مهمش کله پاک، در گونه روانشناسانه و ترسناک آغازی بر فیلم کالت در سینمای آمریکاست. او این تعریف را در سینمایش برای توصیف گروه های اجتماعی که دارای عقاید و مناسک مغایر با جریان رایج در جامعه هستند به کار برد؛ از جمله گروه هایی با مذاهب جدید، گروه های افراطی و طرفدار سوپ آرت و کمپ آرت .او تحت تاثیر فیلم سازانی چون کوبریک، ژاک تاتی، هرتسوک بود و بارها از فیلم لولیتای کوبریک قدردانی کرد .فیلم های مهمش: مرد فیلم نما ، مخمل آبی، تویین پیکسز، داستان استریت(برنده نخل طلا)، جاده مالهالند، بزرگراه گمشده و از ته دل وحشی(برنده نخل طلا). منبع الهام او در حوزه مفاهیم در سینما، پرداخت کاملا نوگرایانه و پسا نوگرایانه و گونه ای مخالف فانتزی بر سینمای مرسوم است . فروید، لاکان، هگل، کریستین متز ، ژان لویی بودری و بسیاری فلاسفه معاصر در سینمای او موثر بوده اند. دو دیدگاه دیگر سبکی در اندیشه او نوآر و سوررئالیسم است. در کنار نوآر روانکاوانه ، نوعی شاعرانگی در شخصیت های درهم تنیده و داستان های غیر خطی، سوررئالیسم بصری قدرتمند این فیلم ساز را شکل می دهند. در فیلم های او شاهد حوادث و رویداد های عجیب و غریب و نامعقول هستیم . از این منظر برهم ریختن زمان و مکان، تاثیر نقاشی های سوررئالیستی در بک گراند فیلم که شباهت به آثار دالی دارند و حتی ناکجاآباد های غیر معقولی که در فیلم های بونوئل شاهد آنیم ، تاثیر قدرتمند سبک لینچ از سینمای سوررئالیسم اولیه را بیان می کند. او فیلم سازی غیر تجاری است ؛همچنین متفکری آگاه و اندیشمند است که صحبت های مهمی در خصوص آینده مطرح می کند. او همواره در خصوص قدرت سینما  بر پرده و تاثیر آن بر مردم سخن گفته است. او به دنبال ایجاد رمزسازی در فیلم هایش نیست و به هیچ وجه قصد رمز گشایی وحل ابهامات فیلم هایش را برای مخاطب ندارد. به کارگیری موسیقی نمادشناسی و چند لایه ای در آثارش ما را به دنبال گونه ای سرگردانی و ستیزه جویی با زمان رهنمون می کند. تاثیر دیگر او بر مخاطبانش در روایت های رازآلود آثارش نهفته است. از این طریق او نوعی احساس وحشت و رعب را در فضای ذهنی ما ایجاد می کند که متاثر از سینمای نوآر است. لایه ی هر موضوع در سینمای او بی پرده و کاملا عینی است و از تخیل بی مورد پرهیز می کند. یکی از مهمترین اندیشه هایی که در آثارش دارد تاثیر وی از کارکرد رسانه در آمریکا و خشونت ستیزی جنسیتی است. تصاویر فیلم هایش همچون بوم نقاشی با رنگ های اغراق شده شکل می گیرند. بکارگیری این رنگ ها به عنوان نماد در حوزه خشونت جنسیتی و فرآیند های اجتماعی سیاسی از دیگر رویکرد های او در سینماست. موسیقی نو و میزانس های بی بدیل درخلق فضا، آثارش را به رویکرد سینمای اروپا نزدیک می کند. (آثار کن راسل و ویسکنتی) تصویر سازی بی بدیل در رویاها و کابوس ها، فضای سوررئالیستی آثارش را دو چندان می کند و سینمایی انتزاعی از او خلق می کند . بدون تردید لینچ از فیلمسازان متفاوت سینمای مستقل آمریکا که سینمایش در دو حوزه لایه سینمای مدرن و پست مدرن در حال حرکت است.


File:Eraserhead.jpg


نخستین فیلم مهمش کله پاک ( eraserhead ) ، در گونه روانشناسانه و ترسناک آغازی بر فیلم کالت در سینمای آمریکاست.


#فیلم-کالت : کالت (به انگلیسی: Cult) به معنی فرقه است. کالت فیلمی‌ست معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعه‌ای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقه‌ای فیلم را تشکیل می‌دهند

نظرات 4 + ارسال نظر
TIna یکشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 19:34

مسابقه تموم شد ؟

Elham سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 21:55

تولدت مبارک
دوست خوب و بانمک

Firooz سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 21:54

نوبهار ست در آن کوش که خوشدل باشی

فائزه دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 21:44

هنوز زنده هست ما باید حفظ کنیم سبک فیلمسازیش رو که تو کنکور هنر به دردمون بخوره

آخی
چه قدر دلم براتون تنگ شده بود
بله ولی به یک سبک هنری تبدیل شده...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد